„Sportul nu mai este doar o activitate necesara pentru mentinerea sanatatii organismului. Este o afacere. De fapt, monetizarea activitatii sportive si a imaginii celor implicati este un business” ne spune Ioana Mucenic (Pastel Group) intr-un material publicat  pe Net cu ceva ani in urma.

IMG_6686

 

„De aceea, asa cum transformam niste boabe de cafea intr-un brand de milioane de euro, la fel putem face cu tot ceea ce tine de domeniul sportului: competitii, cluburi, jucatori. Diferenta tine de specificul domeniului si de mecanismele pe care le folosim.

Sportul functioneaza pe doua parghii actionate corect: pe de o parte, atragerea fanilor, pe de alta parte, generarea de competitivitate si performanta.”

„Marketingul sportiv se bazeaza pe trei surse importante de finantare: vanzarea drepturilor de televizare, sponsorizari si merchandising” afirma raspicat Ioana Mucenic.

Nu o contrazicem, dar am construit conceptul Sport Extrapress pe baze si pe acceptiuni mult mai largi, acordand drept de a face marketing sportiv chiar si celui care tipareste cateva volante pentru a promova onest o sala sau un eveniment. Poate ca noi suntem prea saraci pentru a risipi entuziasmul unor oameni pasionati de sport, sinceri si altruisti in actiunile lor.

Premiul I F.R.Motociclism

Transcriem, cu respectul acordat „pionerilor” in acest fascinant domeniu, cateva pasaje din documentul elaborat de Ioana Mucenic:

„Marketingul sportiv are la baza dorinta companiilor de a se asocia cu valorile sportului in general (performanta, motivatie, putere) cu un sport in particular, cat si cu o anumita entitate sportiva (club sportiv, echipa sau jucatori).

Prin urmare, interesul principal in domeniu este cresterea vizibilitatii, la fel si cresterea valorii de spectacol. Oamenii se uita la baschet si nu la jocurile de go pentru spectacol, pentru dinamica, pentru adrenalina. Cu cat se obtine un interes mai mare din partea fanilor, a presei, a influentatorilor, cu atat mai eficienta este asocierea.

La nivel international, marketingul sportiv este un domeniu extrem de prolific, pentru ca si sumele implicate sunt considerabile, de ordinul milioanelor de euro.”

Marketing sportiv made in RomaniaSport Extrapress Logo

„Din pacate, nu prea inseamna mare lucru. Vedem demersuri de marketing sportiv numai la cluburile de fotbal si la tenis, numai incipient la handbal, rugby si atletism. Totusi, sunt doar demersuri, care indica mai degraba o tendinta, decat o realitate. Aceasta situatie e generata de specificul organizarii administrative a domeniului sportiv la noi.

Cele mai importante structuri sunt federatiile sportive, ele fiind cele care ar trebui sa urmareasca marketizarea sportului pe care il coordoneaza, cat si al sportivilor pe care ii reprezinta. Dar Federatiile sunt finantate de catre stat, astfel incat fondurile sunt reduse. Desigur, ar putea sa deruleze campanii de branding si/sau marketing, pentru atragerea sponsorizarilor sau a investitiilor private, dar nu au fonduri suficiente. Astfel, sunt intr-un cerc vicios.”

 

Cine foloseste servicii de marketing sportiv?

„Din pacate, putini sunt interesati de derularea proiectelor ample, de strategie. Multi apeleaza pentru proiecte punctuale, precum organizare de evenimente sportive, sau realizarea materialelor de comunicare specifice. De altfel, organizarea evenimentelor sportive este, in momentul de fata, cea mai vizibila si mai dezvoltata zona a marketingului sportiv romanesc. Fiecare federatie sportiva are competitiile proprii si urmareste sa asigure vizibilitate pentru cel putin una dintre ele.”paradisul

Evaluare in marketingul sportiv

„Marketingul sportiv este o ramura specializata a marketingului, prin urmare foloseste mijloace de evaluare similare. Unul dintre cele mai importante beneficii aduse de marketingul sportiv este cel al vizibilitatii, astfel incat rapoartele urmaresc transformarea expunerii corporate in valoare financiara. Dar, per ansamblu, se evalueaza exact aceleasi lucruri ca si la marketingul corporate.”

Pentru cine se preteaza marketingul sportiv?

„Decizia de a aplica marketingul sportiv nu tine atat de categorie, cat de similitudinea perceputa dintre brand si un anumit sport/sportiv. Categoriile de branduri implicate in marketingul sportiv sunt: bauturile (in special berea), producatorii de echipament sportiv, bancile, furnizorii de telefonie mobila – in special companiile care au un public foarte larg sau aflat in legatura directa cu un anumit sport.”

Fragmente scrise de Ioana Mucenic, Managing Partner, Pastel Group

http://www.strategic.ro/marketing/marketing-sportiv.html

In 2006, Ioana Mucenic a infiintat Pastel Age, agentie de marketing experiential si, doi ani mai tarziu, a fondat Pastel Graphics, agentie de grafica si design publicitar. Ulterior a dezvoltat si a treia companie, de acesta data de marketing sportiv- Pastel Sports. Din 2009, Pastel Group, ce reuneste cele trei agentii.

Printre clientii Pastel Group se numara Gabriela Szabo, Petrom, Heidi Chocolat, LaFantana, Unilever Food Solutions, L ‘Oréal Romania, HR Club, Antalis, Chello Central Europe, Cheque Dejeuner.