S-a incheiat ultimul meci important al sezonului 2015-2016, finala Cupei Romaniei castigata la penalty-uri de CFR Cluj. A mai ramas bataia la retrogradare-promovare, dar acolo sunt in general echipe ale satelor din jurul Bucurestiului si Rapid, ceea ce inseamna ca nu prea mai este implicare a suporterilor, Rapid fiind in ultimul timp abandonata usor, usor de acel contingent de suporteri care transformau suporterii echipei de sub Grant in cea mai frumoasa galerie din tara.

DSC_0584Cum atunci cand cineva nu mai este pe primul loc, altcineva ii ia locul si in felul asta suporterii dinamovisti au devenit nr 1 in Romania, asta de niste ani buni. Desi nu sunt cei mai numerosi, suporterii dinamovisti dovedesc inventivitate, inteligenta si foarte mult atasament. Tribunele pline la finala Cupei arata ca dinamovistii vor sa vina la stadion sa participe impreuna cu echipa la un spectacol special.

Dar pentru asta nu este de ajuns sa ai o echipa inscrisa in Liga 1. Pentru asta trebuie sa ai un management profesionist, intersat sa construiasca atat din punct de vedere sportiv, cat si din punct de vedere al aspectului economic din spatele jocului sportiv, practic o industrie sportiva. Cand reusesti acest lucru, ai nu doar satisfactii financiare ci in primul rand ai satisfactia ca ai construit ceva durabil, ceva care iti va purta numele in istoria brandului. Pornind de la aceasta sperata recunoastere, la varful administratie lui Dinamo s-au perindat tot felul de personaje care mai de care mai obscure, care ori bagau un dans exotico-erotic “la oficiala”, ori un trabuc ca “jemcherii”, ori ii spunea lui Dinu cand se plimba printre Ruinele romane, la Roma, “mai Cornele, cat au astia de reparat” ))))))))). Acum e randul d-lui Ionut Negoita, patronul-frate cu primarul, ambii fiind politicieni “de clasa” mai mult sau mai putin oficial. Cum in Romania politica este “de balta”, neprofesionalismul fiind conditie obligatorie de acces, boss-ul de la Dinamo nefacand exceptie, gasim si la Dinamo, ceea ce este un fenomen general in Romania post-decembrista incapacitatea unui cat de mic progres.

galerie-dinamo
Sursa Foto: sportfm.ro

Am mai spus intr-un articol anterior, Dinamo are un potential de a atinge venituri anuale de 50+ milioane de euro, din care sa mearga catre bugetul clubului cel putin 30, restul fiind impartit intre furnizori si profit, dar pentru asta ai nevoie de o echipa profesionista si entuziasta capabila sa puna in aplicare un proiect industrial, adaptat la ceea ce inseamna suporterul dinamovist, ceea ce din pacate nu exista pentru ca in cadrul clubului nu exista factori de decizie, ci exista pur si simplu “impresia de boss” a lui Negoita, ce-I drept putin “mai spalata” decat o face Becali la Steaua, de exemplu. Intr-un interviu dl Negoita spunea, citez “modelul de patron care aduce bani e depasit, vreau ca echipa sa se autofinanteze”.

Cu scuze pentru expresia putin vulgara, personal voi cita din Parazitii, “mars ma de aici”. Autofinatarea nu inseamna ce intelegeti d-voastra d-le Negoita. De fapt nu este autofinantare ci este industrie, pentru ca autofinantare inseamna sa-mi dau bani singur iar clubul nu face asta, clubul desfasoara o activitate economica complexa, care include pe langa spectocolul sportiv, comert, marketing, publicitate, etc. Adica in traducere libera, nu-si dau bani singuri ci muncesc profesionist. Concluzia, va rog intelegeti ca autofinantare si industrie nu sunt sinonime.

DSC_0731Ca sa intelegeti mai bine ce vreau sa spun, Manchester United a declarat pentru sezonul 2014-2015 un profit de 190mil euro, Barcelona, Real, Juve sau Bayern, au declarat undeva in jur de 40-50 mil fiecare. Diferenta foarte mare dintre profituri este data de felul cum aplica fiecare club proiectul economic, adica MU este nu doar mai eficienta, dar beneficiaza si de o piata britanica mai banoasa, pe care insa o exploateaza la maxim. Concluzia, daca aplici corect regulile economice, faci profit atunci cand adaptezi regulile la piata in care lucrezi. Daca esti cel mai profesionist si beneficiezi de cea mai buna piata atunci esti Nr 1, adica MU. Personal am fost la Dinamo si am incercat sa port o discutie legata de acest subiect si de faptul ca Dinamo nu trebuie doar sa aibe un magazin online, ci trebuie sa se adapteze economic la piata unde brandul activeaza. Nu intru in detaliile discutiei, pentru ca nu are sens, rezultatul a fost ca ei “lucreaza”. Din pacate un magazin online si o echipa inscrisa in Liga 1, nu inseamna performanta, inseamna “frectie la picior de lemn”.