Ziua de 18 octombrie 1970 a devenit un moment de referinta pentru recordurile de viteza terestra pentru ca in aceea zi bariera celor 1000 km/h a fost in sfarsit depasita, iar primul pas pentru depasirea vitezei sunetului cu un vehicul terestru a fost atins. “Blue Flame”, un vehicul cu patru roti si nume poetic a implinit visul multor alti temerari aflati in intrecere cu timpul: 1001, 667 km/ h

Istoria stabilirii recordurilor de viteza este lunga, piloti, masini, constructori si sponsori au fost si sunt intr-o permanenta si dificila competitie pentru stabilirea celei mai mari viteze in aer, pe pamant si pe apa: Camille Jenatzy cu a sa „Jamais Contente” a depasit „bariera” celor 100 km/h in 1899; John Cobb, comerciant de blanuri, a stabilit in 1947 un record ce nu a putut fi depasit decat dupa 17ani; Donald Campbell a corectat de 12 ori recordul de viteza la bordul masinii sale „Blue Bird” dar a murit in timpul unei tentative de record pe apa; americanii Art Arfons, Craig Breedlove si multi altii au intrat si ei in competitie.

2014-07-05_13_00_15_Sign_describing_the_Bonneville_Salt_Flats_at_the_Bonneville_Salt_Flats_Rest_Area_on_Interstate_80_near_the_Bonneville_Salt_Flats,_Utah
Sursa Foto: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons

Revenind la recordul de peste 1000 km/h stabilit in 1970 trebuie sa-i mentionam pe cei trei „eroi” ai acestei deosebite realizari care sunt, in realitate, patru: constructorul, pilotul, masina si … locul unde s-a desfasurat tentativa de record, celebra pista de sare Boneville situata pe fundul unui vechi lac sarat de langa orasul Salt Lake City- statul american Utah (la aceea data erau doar trei piste care indeplineau conditiile necesare stabilirii unor recorduri: Boneville- SUA, Eyre- Australia si Baskunciak – Uniunea Sovietica).

Goodwood2007-121_The_Blue_Flame
Sursa Foto: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Goodwood2007-121_The_Blue_Flame.jpg

„Blue Flame” a reprezentat materializarea unui vis de peste 30 de ani pe care proiectantul si constructorul masinii de record, inginerul american Keller, l-a transformat in realitate preluand si adaptand multe solutii inovatoare care erau aplicate in tehnici de varf – constructia de rachete, aliajele de mare duritate, electronica performanta, etc. Pilotul care a condus “Blue Flame” la peste 1000 km/h a fost „ajutat”- daca se poate spune asa – de o nereusita, altfel spus de neincluderea pe lista cosmonautilor din programul Apollo. Numele sau: Gary Gabelich, 30 ani, american provenit dintr-o familie de origine iugoslava. Vehiculul de record aducea mai mult cu o racheta asezata pe patru roti, de fapt singurele „accesorii” care aveau vreo legatura cu un vehicul terestru, propulsia a fost asigurata de un motor racheta alimentat cu un amestec utilizat la uriasul transportor cosmic Saturn. Racheta terestra care a permis stabilirea acestui record avea o lungime de 12,5 m, un coeficent aerodinamic (Cx) de exceptie, la care s-a adaugat enorma forta a motorului racheta – circa 10000 kgf, franarea acestui adevarat „monstru” mecanic fiind efectuata in deplina siguranta prin folosirea unei parasute, similar cu sistemul utilizat in aviatie. Testele si probele din tunelul aerodinamic au aratat ca se poate atinge viteza sunetului, dar pentru record s-au stabilit „doar” 1000 km/h din motive de securitate, anvelopele fiind garantate numai pana la aceasta viteza, iar conditiile atmosferice din zilele de record nu au fost in totalitate corespunzatoare.

Regulamentul FIA – Federatia Internationala a Automobilului – considera omologarea unui record in functie de viteza medie rezultata din doua parcurgeri succesive ale traseului intr-un interval nu mai mare de o ora si o depasire cu minim 1% a vechiului record. “Blue Flame” a devenit, prin cele doua treceri in ambele sensuri, primul vehicul terestru care a trecut de limita celor 1000 km/h, mai exact 1001,667 km/h.

“Blue Flame” a fost o realizare de exceptie pentru perioada respectiva, iar recordul stabilit de Gary Gabelich nu a facut decat sa impulsioneze si mai mult pe toti cei angrenati in permanenta disputa sportiva dintre om si timp – recordurile de viteza.