Competitiile auto presupun existenta a trei participanti direct implicati: masina, pilotul, echipa care, impreuna, trebuie sa functioneze precis, competent si rapid. Considerand ca “scoala” automobilismului sportiv, kartingul, a fost absolvita se pune o justificata intrebare: cum si cu ce trebuie sa incep ?

Simeon_Ivanov_karting
Sursa Foto: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Simeon_Ivanov_karting.jpg

Orice meserie sau ocupatie, indiferent ca este vorba de un domeniu direct productiv, servicii, invatamant sau alte profesiuni presupune un minim stagiu de pregatire. Automobilismul sportiv include kartingul care pentru aspirantii la titulatura de “pilot sportiv” este o adevarata scoala ce nu mai are nevoie de avize ori recomandari, iar cel mai bun exemplu este ca marea majoritate a celor care practica sportul auto au luat prima data loc in scaunul si la volanul unei mici masini de curse – kartul. Kartingul ofera posibilitatea copilului de 5-6 ani, viitor pilot de curse, sa inteleaga tehnica unui vehicul destinat exclusiv competitiilor, sa deprinda notiunile de trasa corecta, abordarea unui viraj, tehnica franarii, sa-si adauge la vocabular cuvinte sau expresii care pentru altii sunt adevarate necunoscute.

www.jpereira.net info@jpereira.net
www.jpereira.net info@jpereira.net; Sursa foto:http://www.bzi.ro/public/upload/photos/138/Kart_karting.jpg

Kartingul inseamna multe necunoscute si pentru parintii viitorului pilot de curse pentru ca ii obisnuieste cu activitati oarecum neobisnuite si neabordate: deplasari, antrenamente, griji si preocupari permanente care se multiplica pentru parintii care sunt si antrenorii ori managerii propriului copil, iar peste toate vin cheltuielile ce dau masura a ceea ce va insemna perspectivele si viitorul in sportul auto. In timp, pe masura ce creste ca varsta si experienta, tanarul pilot de kart se apropie de pasul urmator – intrarea in competitiile auto care, la randul lor, ii selecteaza pe cei ce vor ajunge in automobilismul sportiv « de varf » – Formula 1, Campionatele mondiale de raliuri si turisme sau competitii celebre – 24 de ore de la Le Mans, Dakar.
Inceputul ar fi o autoevaluare a posibilitatilor – fizice, financiare, materiale, psihice, astfel incat primul pas in automobilismul sportiv sa nu insemne un prim esec sau sa lase urmari dureroase din cauza unui accident. Sportul auto este un sport cu grad ridicat de risc pentru cei care il practica iar pregatirea pentru automobilismul sportiv inseamna sa-ti cunosti limitele, reflexele, masina.

O precizare in plus pentru cei care se vor orienta spre raliuri – pe langa cele deja mentionate trebuie sa fii un bun sofer amator, sa respecti regulile de circulatie, sa ii respecti pe ceilalti parteneri de trafic si sa fii constient de un lucru foarte important – sportul auto nu se practica in trafic !!
In functie de cele de mai sus si de mijloacele disponibile este bine sa fie aleasa o disciplina care poate fi abordata cu potentiale sanse de reusita – slalom, slalom paralel, auto cross, viteza in coasta, viteza pe circuit, raliuri, toate inseamna competitie, victorii, satisfactii, infrangeri si regrete, dar toate aduc ceva care nu poate fi dobandit decat in acest fel – experienta si cunostinte tehnice.
Spuneam ca participarea la o competitie auto presupune existenta unui “tot” format din masina, pilot si echipa, acestora li se alatura sponsorii, partenerii tehnici si media, dar si cei care traiesc in lumea curselor fara insa sa participe direct, acestia sunt suporterii cu varste diferite care indiferent de vreme sau distante sunt prezenti pentru a-si incuraja favoritii. Daca facem o comparatie intre comportamentul suporterilor din fotbal si cei din sportul auto putem spune ca cei din urma formeaza o „elita” pentru ca nu se cunosc situatii in care suporterii unor echipe sau piloti sa devina agresivi daca favoritii lor au fost invinsi.
Masina, pilotul, echipa – fiecare presupune investitii, cheltuieli, organizare, fiecare are un rol in succesul sau, cateodata, insuccesul intr-o anumita competitie dar pentru fiecare exista un inceput sub forma unor intrebari: cu ce masina sa debutez, cum o pregatesc, ce cheltuieli am in primul an de curse, cum sa ma pregatesc ca pilot si multe altele care, firesc, necesita mai multe raspunsuri care sa ajute a intelege ca a deveni pilot in competitiile auto poate fi vis sau realitate.