Competitiile auto presupun existenta a trei participanti direct implicati: masina, pilot, echipa si toate trebuie sa functioneze precis, competent si rapid. Considerand ca “scoala” automobilismului sportiv, kartingul, a fost absolvita se pune o justificata intrebare: cum si cu ce trebuie inceput pentru ca visul sa devina realitate?

ssa
Sursa Foto: http://www.historia.ro/

Viteza pe circuit, raliuri, slalom, rally-cross, rally-raid, off-road sunt doar cateva discipline ale automobilismului sportiv, toate necesitand pasiune, pregatire corespunzatoare si, evident, banii necesari pentru o gramada de lucruri : achizitionarea masinii, pregatirea ei, cumpararea echipamentului individual, taxele de participare intr-un campionat, pregatirea fizica si multe, multe altele.

interviu_sorin_telehoi_2
Sursa foto: http://www.ziuaconstanta.ro/

Cei care viseaza si isi doresc sa intre in lumea automobilismului sportiv isi doresc sa fie recunoscuti si apreciati dar toate acestea trebuie sa fie judecate si gandite cu mult discernamant pentru ca in final sa devina realitate si nu o mare deziluzie.
Inceputul trebuie sa fie o evaluare a posibilitatilor fizice, financiare, materiale, psihice, astfel incat primul pas in automobilismul sportiv sa nu insemne un prim esec sau sa lase urmari dureroase din cauza unui accident. Sportul auto este un sport cu grad ridicat de risc pentru cei care il practica iar pregatirea pentru automobilismul sportiv inseamna sa-ti cunosti limitele, reflexele, masina.

Aurelian Andronache
Sursa Foto: http://1.bp.blogspot.com/

Masina, pilotul, echipa – pentru fiecare sunt necesare investitii, cheltuieli, organizare, fiecare are un rol in succesul sau, cateodata, insuccesul intr-o competitie dar pentru toate exista un inceput sub forma unor intrebari: cu ce masina sa incep, cum o pregatesc, ce cheltuieli am in primul an de curse, cum sa ma pregatesc ca pilot si multe altele care, firesc, necesita mai multe raspunsuri. Discutiile pe care le-am avut de-a lungul anilor cu persoane implicate sub o forma sau alta in sportul auto le-am sintetizat in cele de mai jos.
Gheorghe Eliad: Cum ar trebui sa fie debutul unui proaspat ”convertit” de la karting la automobilismul sportiv?
Indiferent daca viitorul sportiv auto va alege sa fie navigator sau pilot recomandabil este sa urmeze o scoala speciala agreeata de federatia romana de specialitate. Daca discutam despre raliuri un prim pas ar trebui facut ca navigator pentru ca asa se ia un prim contact cu specificul competitiilor dar mai ales se cizeleaza tot ceea ce s-a invatat la scoala respectiva – stiinta unei citiri si dictari precise pentru traseele de asfalt sau macadam, concentrare, atentie distributiva, conditie fizica corespunzatoare conducerii in conditii diferite – zi, noapte, ploaie, zapada, noroi, ceata, cunostinte mecanice generale si specifice pentru masina de concurs. Cei care vor sa se pregateasca pentru viteza au acum posibilitatea participarii la competitii organizate pe circuitele existente in Romania sau in etapele de viteza in coasta ori slalom dar, recomandabil si in acest caz, inceputul sa fie in concursurile pentru debutanti.

are-15-ani-si-este-prima-femeie-pilot-din-romania-care-viseaza-la-formula-1-ce-performanta-a-atins_1
Sursa Foto: http://assets.sport.ro/assets/sport/2015/03/02/image_galleries/433431/are-15-ani-si-este-prima-femeie-pilot-din-romania-care-viseaza-la-formula-1-ce-performanta-a-atins_1.jpg

G.E. O masina de raliu este diferita de una pentru viteza pe circuit, ce alegere ar trebui facuta?
Debutantul poate incepe cu o masina rezonabila ca performante care sa permita perfectionarea lui ca sportiv si, de ce nu, castigarea unor trofee. Discutand despre raliuri sunt masini pe care s-a alergat si astfel sunt pregatite pentru concurs, abordabile ca pret de cumparare dar mai ales ca intretinere in si dupa concurs. La masinile pentru viteza s-ar putea sa fie mai usor pentru ca, la fel, se poate cumpara una deja utilizata adaptata caracteristicilor probelor unde se participa – slalom, viteza in coasta, pista. Important este ca indiferent unde va incepe debutantul sa fie constient ca are nevoie de o masina conforma cu normele sportive ale federatiei.
G.E. Raliuri, viteza – doua tipuri diferite de competitii care presupun o abordare diferita pentru un pilot debutant…
Cel mai bine ar fi o trecere de la slalomul pe teren accidentat la raliuri, asta pentru cel care vrea sa fie pilot de raliuri, pentru navigator recomandabil este un an sau doi pe scaunul din dreapta alaturi de un pilot cu experienta. Cei care vor sa treaca la viteza ar trebui sa mearga intai la coasta sau circuit, competitiile de viteza sunt una, raliurile sunt alta, la o competitie de viteza sunt alte repere, trebuie sa fii rapid pe orice portiune din circuit care poate fi invatat foarte bine astfel incat pot fi exploatate la maxim performantele masinii. Raliul este altceva, este o competitie de anduranta, dureaza cateva zile, are multi kilometri, conditiile se schimba mereu, poate fi ploaie, poti sa mergi pe o pana de cauciuc, poti sa prinzi un alt concurent din urma, este importanta atat viteza cat si fiabilitatea masinii pentru a incheia raliul..
G.E. …plus buna pregatire a coechipierului, copilotul care face dictarea…
Intr-un raliu trebuie sa nu gresesti traseul, sa ai grija de masina comparativ cu o proba de viteza in coasta lunga de cativa kilometri unde conteaza foarte mult greutatea masinii. La raliu nu-ti poti permite sa mergi cu greutatea la minim pentru ca nu rezista masina, se face un compromis – masina suficient de usoara si rezistenta pentru ca sa fie rapida dar sa si reziste. Nu inseamna ca daca ai masina cea mai rapida poti sa ajungi la final iar ca o concluzie, raliurile si viteza pe circuit au nevoie de abordari diferite.
G.E. Asta ar insemna ca de la karting trecerea sa fie la competitiile de viteza, oricare ar fi – coasta, circuit, chiar slalom..
In sportul auto este bine sa fie o evolutie crescatoare, sa se aleaga competitii adaptate cunostintelor pilotului care trebuie sa invete in permanenta si sa se inceapa cu masini accesibile ca performante.
G.E. Ca de exemplu ?
Pentru raliuri se poate incepe cu masini cu tractiune fata, motoare relativ mici si nu supraalimentate…
G.E. …important este sa-si “faca mana”…
Pilotajul sportiv si modul in care reactioneaza masina se fac atunci cand apar situatii in care se merge la limita sau cand se forteaza limitele masinii pentru ca atunci se invata cum trebuie reactionat intr-o astfel de situatie.
G.E. Asta este de fapt esenta unei competitii…
Da. O masina prea puternica de la inceput poate sa te sperie, poti sa nu o cunosti niciodata si sa nu ajungi sa mergi cu ea la limita decat foarte greu sau dupa foarte mult timp si nu iti formezi reflexele corecte..
G.E. …si-ar mai fi ceva – s-ar putea sa ajungi sa te supraestimezi zicind ” i-am batut pe toti, sunt cel mai bun …” dar in realitate ai reusit pentru ca masina ta este mai puternica.
Cu o masina puternica de cateva sute de cai-putere nu vei reusi sa mergi cum trebuie, evolutia unui debutant trebuie sa fie crescatoare pentru ca asa ajunge sa se cunoasca pe sine dar si performatele masinii .

(va urma)