Gheorghe Eliad. Un buget necesar pentru cei care vor sa incepa cu viteza in coasta? Ca ordin de marime…

adi-sotingeanu-2
Surse Foto: http://incomod-media.ro/

Un astfel de buget pleaca de la multe considerente, se doreste un prim contact cu automobilismul sportiv in competitii locale, se intra intr-un campionat national, la ce clasa sau grupa, se alearga in toate etapele… Discutia poate fi foarte ampla, s-ar putea pune problema unui buget care sa inceapa si de la 15.000 euro pentru un sezon dar poate sa atinga 150.000 sau mai mult..

G.E. Ar fi suficient pentru un debutant sa se bazeze pe ajutorul unui mecanic sau doi sau sa aiba o echipa de 5-6 persoane ?

Complexitatea echipei tehnice nu este neaparat in legatura calitatea de debutant sau avansat pentru ca poti fi un debutant bine pregatit, cu o buna echipa tehnica, o masina bine pregatita la fel cum poti fi un pilot avansat, cu experienta dar cu mai putine mijloace la dispozitie. Recomandarea este ca un debutant sa fie bine pregatit chiar de la inceput, nu inseamna ca daca esti debutant trebuie sa ai multi mecanici dar daca ai chiar o masina cu performante mai modeste aceasta trebuie pregatita foarte bine, reviziile facute la timp, reglajele verificate, componentele si subansamblele – transmisie, suspensie – revizuite si puse la punct. Acum sunt firme sau cluburi sportive care in baza unui contract pot acorda asistenta tehnica pentru un intreg an competitional sau pe etape la fel cum se poate inchiria o masina pentru o competitie de cupa sau de alt nivel, mai ridicat.

G.E. Toate astea nu inseamna o baza materiala bine pusa la punct si de aici cheltuieli ?

Baza materiala mai bine sau mai modest dotata nu are legatura cu pozitia de debutant, avansat sau ce fel de masina ai la dispozitie, important este sa fii foarte bine pus la punct cu pregatirea masinii. Daca esti debutant e bine sa incepi cu o masina nu neaparat “foarte tare”, importante sunt reglajele, setarile, testele, in functie de posibilitati e mai bine sa investesti in testare pe diferite trasee, reglaje, anvelope suficiente pentru teste si concurs. In mod graduat se poate trece la masini mai competitive dar indiferent pe ce masina va merge pilotul si masina trebuie sa formeze o ”echipa” bine pregatita din toate punctele de vedere pentru ca in automobilism nu conteaza numai pilotul, conteaza foarte mult si sansa – ai o masina buna si faci o pana, incepe ploaia inainte sa iei startul, toate conteaza, in raliuri mai intervine si pregatirea navigatorului. Mai trebuie luata in calcul problema deplasaarilor – o masina care sa aiba troliu sau platforma, duba cu scule si piese de schimb, asigrarea cazarii si mesei pentru toti cei din echipa, echipamentele de comunicatie – telefoane si statii, asigurarea inregistrarilor in antrenamente si cursa, toate ecstea se iau in calcul, se trec intr-un caiet si, bine ar fi, raman in sarcina unui organizator (team-manager).

02 PIZZITOLA Andrea / GONDA Richard Renault Sport R.S.01 action 06 BACHETA Luciano / Nalio Niccolo Renault Sport R.S.01 action start during the 2015 World Series by Renault from May 29th to 31st 2015, at Spa Francorchamps, Belgium. Photo Frederic Le Floch / DPPI.
02 PIZZITOLA Andrea / GONDA Richard Renault Sport R.S.01 action 06 BACHETA Luciano / Nalio Niccolo Renault Sport R.S.01 action start during the 2015 World Series by Renault from May 29th to 31st 2015, at Spa Francorchamps, Belgium. Photo Frederic Le Floch / DPPI.

G.E. S-ar intelege ca este o „scara” a evolutiei de la pilotul debutant la cel avansat si, probabil, daca cineva vrea sa sara peste unele etape s-ar putea sa nu ajunga la ceea ce isi doreste…
..si sa nu poata exploata performantele masinii si pe cele personale la maxim sau cat mai aproape si de aici dezamagiri, regrete, poate chiar accidente …

G.E. Un pilot inseamna si echipament individual – casca, combinezon, ghete, cagula, discutam de costuri, un debutant cred ca nu trebuie sa se gandeasca prin ceea ce vede la pilotii avansati, sa zicem un combinezon Sparco ultim model, de exemplu, poate sa-si ia unul omologat dar mai abordabil ca pret…
In bugetul de participare la competitii echipamentul pilotului are un cost sustenabil, oarecum echivalent cu un set de anvelope de competitie sau o deplasare la un concurs si de aceea nu este indicat sa se faca rabat la echipamentul pilotului pentru ca acesta inseamna securitate si nimic nu este mai important in sportul auto decat securitatea si in special echiparea masinii – stingatoare, centuri, scaune, roll-cage, apoi echipamentul pilotului. Intr-adevar, sunt unele echipamente mai scumpe cum ar fi dispozitivul HANDS – de la cateva sute la mii de euro, depinde de model si material dar poate ca acele sute de euro iti salveaza viata si daca pui in balanta vezi ca acesti bani echivaleaza cu un set de anvelope. Nu trebuie ca toti sa foloseasca cele mai scumpe echipamente personale, fiecare are bugetul propriu dar trebuie sa fie omologate, pot sa nu fie noi dar sa nu fie foarte uzate pentru ca un combinezon omologat daca a fost spalat de multe ori isi pierde calitatile ignifuge. Casca – nu trebuie sa fie cea mai scumpa dar sa fie omologata …

G.E. … si cu o greutate cat mai redusa..
..da. La fel, echipamentul HANS, nu trebuie sa fie cel scump din carbon dar trebuie sa existe mai ales ca regulamentele prevad acest lucru. Cel mai important este ca echipamentul individual sa respecte prevederile regulamentelor pentru acele competitii in care pilotul doreste sa participe.

BUEMI Sebastien (Sui) Renault E.Dams Spark Renault Z.E.15 Action during the 2015 & 2016 Formula E championship, at Putrajaya from November 6 to 7 th 2015, Malaysia. Photo Francois Flamand / DPPI
BUEMI Sebastien (Sui) Renault E.Dams Spark Renault Z.E.15 Action during the 2015 & 2016 Formula E championship, at Putrajaya from November 6 to 7 th 2015, Malaysia. Photo Francois Flamand / DPPI

 

G.E. Am discutat despre masina, echipament individual, discutia se poate extinde si la “persoana in cauza” – pilotul.
Inainte de a participa ca debutant la un prim concurs este recomandabil sa se inceapa pregatirea la o scoala de pilotaj dar la fel de importanta este preocuparea pentru propria conditie fizica care sa includa o alimentatie adecvata, fara excese de nici un fel – bauturi, tutun, medicamente si complet interzis consumul de droguri sau substante halucinogene. Sfaturile unui medic specializat in medicina sportiva si ale unui nutritionist sunt binevenite dar trebuie respectate si mai ales trebuie facuta propria analiza a comportamentului in conditii de antrenament de zi si noapte si mai ales in concurs. Este bine sa fie facut un grafic al unor parametri ai organismului care se pot verifica usor – greutate, tensiune arteriala si puls, aici un cuvant de spus il are medicul sportiv, interesanta este si variatia lor in functie de alimentatie. Intreaga echipa – pilot, navigator, mecanici trebuie sa acorde o mare importanta hidratarii pe toata perioada competitiei dar si in viata privata. Sportul in general este este o insumare de calitati deosebite iar sportul auto, privit in ansamblu, este solicitant pentru toti cei implicati si in mod special pentru sportivi – piloti, navigatori, mecanici, team-manageri. O singura eroare, greseala sau lipsa de concentrare poate avea urmari grave, accidente sau chiar deces si de aceea recomandarea este ca nimic sa nu fie tratat cu superficialitate sau neprofesionalism.