Testul

Un grup de jurnalisti a avut bucuria si privilegiul de a participa la prezentarea autocamioanelor de competitie care au fost conduse de unii din pilotii echipei avandu-i pe jurnalisti in scaunul copilotului.

00-1-CAMIOANE ROMAN-01+GE
Camionul de curse cu care s-a realizat prezentarea-test pentru jurnalisti.

Ziua de 6 noiembrie 1998 a fost una splendida pentru demonstratiile de pilotaj, programul prezentat de dl. Dan Gherman, seful departamentului Marketing a cuprins vizitarea expozitiei cu cele mai importante realizari ale Roman S.A si o deplasare la poligonul de incercari, o portiune de drum de pamant acoperit cu criblura si „dotat” cu gropi si curbe care ne-au dat o prima impresie dar mult redusa a ceea ce inseamna un rally-raid.

00-2-CAMIOANE ROMAN-1200 DPI-02+GE
Rosu si alb au fost culorile care diferentiau cabinele celor doua camioane: rosu – cel de curse, alb – cel de asistenta tehnica.

Pentru a permite jurnalistilor sa guste din „deliciile” la care sunt supuse echipajele au fost aduse doua camioane, unul rosu de curse si celalalt alb de asistenta, pilotate de Andy Brunner, Gerard Ancement si o parte din romanii care faceau parte din echipajele de curse (Victor Pop, printre altii) sau din cele de asistenta.

 Traseul

Ora de „start” = 11.30, incepe demonstratia pentru presa. Stam la rand iar cand dupa o sesiune de test camionul de curse se opreste sunt invitat in cabina. Contact! Gerard porneste puternicul Caterpillar care incepe sa „toarca” la o turatie de 500 rpm si cu un zgomot nu prea deosebit de cel al unui camion normal dar mult mai placut si mai „rotund”, imi fixez centura–ham, scot reportofonul si… astept. Gerard  cupleaza prima treapta, accelereaza si intram pe traseu, inainte drept, curba usoara la dreapta, camionul este „lansat” iar mainile si picioarele lui Gerard isi intra in rol si executa un adevarat „balet”. Usoara curba la dreapta, apoi drept inainte 100 m, usor stanga, viraj in unghi drept, 150 m inainte, incetinim, atacam pe interior o curba usoara la dreapta, urmeaza un „S” si ne apropiem de o bretea la soseaua nationala.

Gerad incetineste pentru a intra pe un drumeag lateral, intoarce, trece in a I-a, a II-a, a III-a, vitezele sunt schimbate foarte rapid, atingem 60 km/h pe o distanta pe care o apreciez ca fiind 100 m, viteza creste la 80 km/h, centura ma tine bine fixat in scaun deoarece camionul executa pe drumul de pamant mici salturi, trecem cu 90 km/h prin fata jurnalistilor care asteptau dar care au primit  cateva grame de praf in plus pe haine si pe fata – asta e, sportul si presa cer sacrificii, observ ca am atins deja 100 km/h si incerc sa-mi imaginez ce simte echipajul la 120-140 km/h in conditiile traseelor africane intr-o etapa de 1000 km si 15-17 ore de concurs in fiecare zi!

04-CABINA-01+GERevin cu gandurile la „drumurile noastre”, camionul se comporta admirabil pentru cele 16 tone duse „in spate”, Gerard nu-l iarta si iata-ne alergand cu 110 km/h, senzatia este extraordinara, este ceva de vis, intram pe o usoara panta, turatia este in jur de 1500 rpm, motorul „recita” in continuare o „poezie” mecanica sub mainile „maestrului” Gerard care stapaneste la perfectie tehnica pilotajului unui astfel de „monstru mecanic”.

05-CABINA-02+GEUrmeaza o o rampa usoara pe care o strabatem rapid si atacam o rampa ceva mai accentuata care insa nu poate pune probleme – avem la dispozitie 550 de „cai” puternici,o curba la dreapta si apoi „scurt” la stanga (un „S”), iesirea din rampa o facem cu doar 90 km/h, trecem pe langa o statie de betoane, o panta, alta rampa, curba la dreapta, trecem peste niste gropi succesive care ne zguduie suficient dar camionul isi vede de drumul lui, mergem inainte, apoi un usor ”S” cu o curba mai stransa la stanga, drept inainte, camionul a avut o usoara tendinta de derapaj anulata de Gerard cu o contra-bracare rapida si ne mentinem pe drum, urmeaza alte denivelari (cocoase) combinate cu criblura, pe langa noi trece o ruda mai saraca a camionului nostru, ne intoarcem si avem parte de aceleasi socuri datorate „cocoaselor” dar in mai putin de 30 m avem deja 70 km/h, se ataca o curba cu 80 km/h si ne lansam cu 100 km/h intr-o succesiune de gropi pline cu noroi, intram pe o panta apoi o rampa usoara la stanga, viteza este de 110 km/h.

06-FISA FIA-CAMION RALIUNe apropiem de locul din care am plecat, imi desfac centura si ma pregatesc sa cobor dar Gerard imi spune sa mai raman, intoarce camionul si intram in camp, nu am timp sa fixez centura, Gerard spune ca nu e nici o problema asa ca sunt aruncat sus si jos dar principala mea grija este sa nu scap din maini reportofonul, coboram in drum si, din pacate, oprim. (va urma)

Foto-colectia Gheorghe Eliad