Ideea acestui articol mi-a venit urmarind transmisiile ultimelor etape de la cele doua competitii – regina din sporturile cu motor – Campionatul mondial de motociclism – MotoGP si cel de Formula 1.

15137412_10154797883434874_6332146747098579031_o
Sursa Foto: https://www.facebook.com/nicorosberg/; Foto: Paul Ripke

Conditiile meteo au fost diferite cu o mentiune negativa pentru circuitul de F1 din Brazilia, acoperit de o ploaie continua care a influentat desfasurarea etapei si a contribuit la accidente, intreruperi repetate si de durata a cursei, stres pentru piloti, tehnicieni si spectatori. Ce exemplu mai bun pentru “cultura sportiva” a celor care au fost prezenti in tribune la ambele etape, copii, tineri, adulti care au indurat cu stoicism ploaia, vantul, temperatura scazuta, doar pentru a fi alaturi de piloti si echipe !

Lasand la o parte miza etapelor de moto si F1 luate separat, ultima fiind de departe cea mai interesanta cu un suspans trimis tocmai pe 27 Noiembrie in partea cealalta a lumii, Abu Dhabi (n.r. articolul a fost scris inainte de ultima etapa de F1), circuitul Yas Marina, trebuie reamarcat determinarea spectatorilor care au urmarit competitiile din tribune, peste o suta de mii la fiecare din cele doua etape, si a milioanelor de telespectatori sau “spectatori virtuali” prezenti in fata televizoarelor, tabletelor sau telefoanelor mobile indiferent de ora de transmisie “live”. De ce noi, pasionati ai sporturilor cu motor dar si a celorlalte sporturi, olimpice sau nu, suntem nelipsiti din tribune sau de altundeva atunci cand sportivii si echipele lupta pentru fiecare punct pus in joc? De ce nu ne vedem de alte treburi mai “normale” in loc sa plangem pentru esecuri sau sa  aplaudam pentru reusite?

15272218_10154806587264874_6135732451027646873_o
Sursa Foto: https://www.facebook.com/nicorosberg/;

Raspunsul este, cred eu, simplu – suntem “consumatori” constienti de evenimente sportive, platim pentru a fi “acolo” sau platim abonamente pentru a urmari competitia de acasa sau de oriunde prin intermediul TV si online. Daca noi suntem “consumatorii” atunci trebuie sa fie si “producatorii” de evenimente sportive, aici includ sportivii, conducatorii de cluburi sau echipe, patronii entitatilor sportive – cluburi, echipe, companii la care se adauga cei implicati in conducerea federatiilor sportive interne si internationale. Avand producatori si consumatori de evenimente sportive exista si o legatura intre cele doua grupuri si aceasta este media – scrisa, radio, TV sau online, care preia informatiile de la producatorii de evenimente si  le transmite milioanelor de consumatori prezenti in toata lumea.

15137431_10154795919819874_2522973808704195607_o
Foto Steve Etherington; Sursa Foto: https://www.facebook.com/nicorosberg/;

Toate acestea nu s-ar putea realiza fara o “minte limpede” prezenta la fiecare “producator” de evenimente care sa asigure o buna organizare, coordonare si comunicare, o buna cunoastere a ceea ce doreste consumatorul sau sponsorii si partenerii, cei care sustin, intr-o forma sau alta, sportul respectiv.

Pare complicat dar unii au descoperit roata de ani buni si, revenind la acel “de ce”, intreb: de ce la altii se poate si la noi nu ??

Avem consumatori de evenimente sportive? Sporturile cu motor, declarativ, au multi “fani” dar daca ne uitam in statisticile oficiale ale federatiilor de specialitate vedem ca la capitolul “producatori de evenimente sportive” suntem departe, foarte departe de ceea ce exista in alte tari.

Circuitele de karting, motociclism, automobilism sportiv le putem numara pe degetele de la o mana, sportivii – de ordinul sutelor, din pacate, la fiecare disciplina, multi dintre ei  sunt ”sponsorizati” de parinti iar sponsorii ori partenerii cluburilor, echipelor sau sportivilor nu se regasesc asa cum merita in media romaneasca, indiferent ca vorbim de cea scrisa dar mai ales de televiziuni. Logica unui sponsor este simpla – trebuie sa fiu vazut, citit sau ascultat, sa fie cunoscute podusele sau serviciile pe care le vad cat mai multi consumatori, vanzarile vor creste iar o parte din aceasta crestere se va regasi in sponsorizare. Cu cat mai multa expunere media, cu atat mai multi consumatori si de aici mai multi bani investiti in sportul sau disciplina respectiva.

Ce se intampla in Romania? Piata de desfacere a firmelor 100% romanesti, cele care nu au in spate un brand international, este asa cum o stim si cum o vedem, multe din ele au vanzari in principal pe piata locala sau nationala, veniturile, profitul si disponibilitatea de a investi in sport, cele cu motor in special, sunt pe masura si de aici posibilitatea scazuta de a vedea un logo romanesc mediatizat international sau mai multe echipe si sportivi romani care participa sau castiga competitii transmise in diferite tari.

Ce se poate face?

Cred ca ar trebui regandita strategia sportiva a Romaniei (oare exista asa ceva ??!!) in functie de prioritatile de imagine, interna si internationala precum si de aportul pe care disciplina sportiva respectiva il aduce, acum dar mai ales in viitor, la dezvoltarea tinerei generatii, o dezvoltare fizica si educationala care trebuie sa fie in deplina concordanta cu dinamica societatii romanesti si iar pun intrebarea: exista oare o analiza strategica a viitorului societatii romanesti din perspectiva necesitatilor reale de dezvoltare si a evolutiei populatiei ??

A fost ales un nou presedinte al Comitetului Olimpic si Sportiv Roman si, pe cale de consecinta, vor fi, probabil, schimbari la acest nivel, avem un minister al tineretului si sportului, avem parlamentari (inca) pasionati de sport, inclusiv cele cu motor, avem oameni de afaceri care pot investi in sporturile cu motor, avem si media care ar trebui sa fie un partener competent si mult mai implicat, dar…ce nu avem??

Cu ani de zile in urma am vizionat intr-un cerc restrans un film cu un titlu sugestiv – ”Japonia a reusit, noi de ce nu putem?”, film realizat de americani in care se arata evolutia Japoniei incepand cu capitularea din al doilea razboi mondial pana la un anumit moment,o secventa din acest film fiind prezentata, din pacate, doar o singura data la TVR imediat dupa decembrie 1989.

De ce Elvetia, Olanda, Italia, Spania, Cehia, Ungaria, ca sa enumar doar cateva tari,de ce ele pot si noi nu ??? Pentru ca acolo exista bani cu care se construieste un marketing bun care “impinge” sportivii, clubul si tara la nivel international avand alaturi o media care stie ca pentru fotbal, sportul “rege”, sportul cu motor este de departe cel mai important competitor.

Bani multi si o politica fiscala corespunzatoare, un marketing sportiv si o media partenera competenta, pot asigura o reteta de succes si pentru sportul cu motor in Romania.

Sursa Foto: https://www.facebook.com/nicorosberg/ Pagina oficiala a noului campion mondial de F1, germanul Nico Rosberg!